Μεταφορά Φορολογικής Κατοικίας για Κατοίκους Ηνωμένου Βασιλείου

Εάν είστε φορολογικός κάτοικος Ελλάδας έχετε υποχρέωση υποβολής φορολογικών δηλώσεων στη χώρα ετησίως, ακόμα και μηδενικές. Η υποχρεώση αυτή παραμένει ακόμα και αν δεν έχετε κανένα εισόδημα στην Ελλάδα ή αν το εισόδημά σας προκύπτει αποκλειστικά από εργασία σας στην αλλοδαπή, και εν προκειμένω στο Ηνωμένο Βασίλειο. 

Στη δεύτερη περίπτωση, δηλώνετε όχι μόνο το εισόδημα που αποκτήσατε στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και τον φόρο που έχει ήδη παρακρατηθεί για το ποσό αυτό. Για τον σκοπό αυτό προσκομίζετε συνήθως P60 και η εν λόγω διαδικασία ονομάζεται δήλωση παγκόσμιου εισοδήματος. Οι ελληνικές φορολογικές αρχές υπολογίζουν τον φόρο που αντιστοιχεί στο αλλοδαπό εισόδημά σας στην Ελλάδα, αφαιρούν τον φόρο που έχει ήδη παρακρατηθεί στο Η.Β., και εάν υπάρχει διαφορά σας ζητάνε να την καταβάλετε. 

Έχετε, ωστόσο, και μια άλλη δυνατότητα, μόνο όμως στην περίπτωση που έχετε συμπληρώσει 183 ημέρες εργασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο μέσα στο ίδιο ημερολογιακό έτος: να μεταφέρετε τη φορολογική σας κατοικία στη ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού. Με τον τρόπο αυτόν, δε θα έχετε πλεόν καμία υποχρέωση δήλωσης του αλλοδαπού εισοδήματός σας στην Ελλάδα. Η μεταφορά μπορεί να γίνει και αναδρομικά για έως 5 έτη, δηλαδή για τις χρονιές 2019-2023. 

Στάδια και Προθεσμίες 2024

Η σχετική διαδικασία χωρίζεται σε δύο στάδια: κατά το πρώτο, υποβάλλετε την αίτηση μεταφοράς της φορολογικής κατοικίας, ενώ κατά τo δεύτερo υποβάλλετε τα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν ότι η φορολογική σας κατοικία βρίσκεται στο Ηνωμένο Βασίλειο. Βέβαια, η υποβολή για τα δύο στάδια μπορεί να γίνει ταυτόχρονα. 

Τυπικά, η υποβολή της αίτησης για το 2023 πρέπει να γίνει το αργότερο έως την Παρασκευή 8 Μαρτίου 2024, ενώ η κατάθεση των δικαιολογητικών έως 10 Σεπτεμβρίου 2024. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι για το 2024 υπάρχει η δυνατότητα υποβολής τόσο της αίτησης όσο και των δικαιολογητικών έως 10 Σεπτεμβρίου 2024.

Στο άρθρο αυτό σας ενημερώνουμε σχετικά με τα δικαιολογητικά που πρέπει να συγκεντρώσετε στο Ηνωμένο Βασίλειο προκειμένου να τα καταθέσετε στις ελληνικές φορολογικές αρχές κατά το 2ο στάδιο. Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τα δικαιολογητικά που απαιτούνται κατά το 1ο στάδιο – και είναι κοινά για όλους τους φορολογούμενους, ανεξαρτήτως χώρας διαμονής – μπορείτε να διαβάσετε τον σχετικό μας οδηγό εδώ

Τα απαιτούμενα λοιπόν δικαιολογητικά για όσους διαμένουν στην Αγγλία, τη Σκωτία ή τη Βόρεια Ιρλανδία είναι τα ακόλουθα:

. . .

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΟ (1) – Πιστοποιητικό Φορολογικής Κατοικίας 
(Letter of Confirmation – LoC)

Το πρώτο δικαιολογητικό που απαιτείται είναι αυτό που αποδεικνύει ότι το Ηνωμένο Βασίλειο σας θεωρεί φορολογικό κάτοικο της χώρας. Αρμόδιο για την  έκδοσή του είναι το HMRC και το αίτημά σας υποβάλλεται ηλεκτρονικά. 

Το HMRC εκδίδει δύο διαφορετικά έγγραφα: το Πιστοποιητικό Κατοικίας (Certificate of Residence – CoR) και την Επιβεβαιωτική Επιστολή (Letter of Confirmation – LoC). Το πρώτο έγγραφο εκδίδεται αποκλειστικά για τον σκοπό της διεκδίκησης παροχών στο πλαίσιο μιας συγκεκριμένης Σύμβασης Αποφυγής Διπλής Φορολογίας και απαιτεί την παροχή επιπλέον πληροφοριών σύμφωνα με το INTM162020. Για κάθε άλλο σκοπό – και κατά συνέπεια για την περίπτωσή μας – εκδίδεται το Letter of Confirmation, το οποίο και επιβεβαιώνει ότι το Η.Β. σας θεωρεί φορολογικό του κάτοικο. 

👀 Είναι σημαντικό να έχετε υπόψη σας ότι το αίτημά σας θα αναφέρεται ως “Request for Certificate of Residence in the UK”, αυτό που θα λάβετε όμως θα είναι “Letter of Confirmation” καθώς δε θα συμπληρώσετε όλα τα πεδία που κανονικά απαιτούνται για το CoR. 

ΥΠΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ

Το αίτημα για τη χορήγηση του πιστοποιητικού φορολογικής κατοικίας (LoC) γίνεται ηλεκτρονικά με δύο διαφορετικούς τρόπους: 

α) Μέσω της πλατφόρμας Government Gateway: 
Εάν έχετε ήδη λογαριασμό στο Government Gateway υποβάλετε εύκολα το αίτημά σας μέσα στην πλατφόρμα. Εάν δεν έχετε λογαριασμό, μπορείτε να δημιουργήσετε εδώ συμπληρώνοντας το email σας και τον κωδικό επιβεβαίωσης που θα έρθει σε αυτό και καταχωρίζοντας το ονοματεπώνυμό σας και έναν κωδικό πρόσβασης. Ο λογαριασμός σας θα δημιουργηθεί άμεσα και πλέον κάθε φορά που θα εισέρχεστε στο Government Gateway θα χρησιμοποιείτε το user ID που δημιουργήθηκε αυτόματα και τον κωδικό που επιλέξατε.

β) Με αποστολή της φόρμας με email: 
Εάν δε θέλετε να δημιουργήσετε λογαριασμό στο Government Gateway, μπορείτε να συμπληρώσετε τη φόρμα που θα βρείτε εδώ και να την υποβάλετε άμεσα.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ

Κάποιες βασικές οδηγίες για τη συμπλήρωση της παραπάνω φόρμας: 

  • Στο πεδίο “Reason why a certificate is needed” συμπληρώνετε: To register with the Greek Tax Authorities as a foreign resident for tax purposes. Αν και συνήθως το έγγραφο φέρει κανονική σφραγίδα και υπογραφή μπορείτε προαιρετικά να συμπληρώσετε “This document will necessitate an Apostille, hence, kindly include a physical wet stamp and signature.”
  • Στο πεδίο “Period for which you need a certificate”: συμπληρώνετε την ημερομηνία από την οποία βρίσκεστε και εργάζεστε στο Η.Β. μέχρι την ημερομηνία της αίτησης. 
    👀 ΠΡΟΣΟΧΗ: Αυτό είναι το σημαντικότερο πεδίο και εάν δε συμπληρωθεί η ημερομηνία οι ελληνικές φορολογικές αρχές δε θα δεχθούν το πιστοποιητικό σας. 
  • Στα πεδία Type(s) and amount(s) of income for the period, Article of the DTA, και τα επόμενα τρία υποχρεωτικά (με αστερίσκο) μπορείτε να συμπληρώσετε N/A (Not applicable)

Αφού συμπληρώσετε τα απαιτούμενα πεδία επιλέγετε NEXT, ελέγχετε τις καταχωρίσεις σας και πατάτε SUBMIT. Το Πιστοποιητικό θα σας αποσταλεί ταχυδρομικώς στη διεύθυνση που δηλώσατε στην αίτησή σας μέσα στις επόμενες 2-3 εβδομάδες. Η χορήγηση και αποστολή του είναι δωρεάν.

Zητάμε πάντα την αποστολή ενός σκαναρισμένου εγγράφου του Letter of Confirmation που έχετε λάβει προκειμένου να βεβαιωθούμε ότι είναι ορθά συμπληρωμένο με βάση τα στοιχεία που απαιτούν οι ελληνικές φορολογικές αρχές πριν αποσταλεί για Apostille.

ΧΟΡΗΓΗΣΗ APOSTILLE

Το Πιστοποιητικό που θα παραλάβετε (LoC) πρέπει ακολούθως να επικυρωθεί με τη Σφραγίδα της Χάγης (Apostille) πριν μεταφραστεί. Την Apostille μπορείτε να την αιτηθείτε ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα της αρμόδιας κρατικής υπηρεσίας επικυρώσεων εδώ

Όσον αφορά την Apostille, υπάρχει η paper-based (σε έντυπη μορφή) και η e-Apostille (ψηφιακή επικύρωση). Εσείς θα πρέπει να αιτηθείτε την πρώτη καθώς οι ελληνικές φορολογικές αρχές απαιτούν την αποστολή του φυσικού εγγράφου και η e-Apostille ισχύει μόνο για έγγραφα που αποστέλλονται ηλεκτρονικά. 

Συμπληρώνοντας λοιπόν αυτήν την αίτηση επιλέγετε διαδοχικά: 

  • Standard paper-based service 
  • Check your documents και πληκτρολογείτε “HM Revenue and Customs (HMRC) document” και όχι ‘Certificate of Residence’. Επιλέγετε SELECT και CONTINUE
  • Confirm your document format: κάνετε κλικ στην πρώτη επιλογή (Your original HM Revenue and Customs (HMRC) document signed by an official of the issuing authority) και CONTINUE
  • Your details και Return address details: συμπληρώνετε τα προσωπικά στοιχεία που σας ζητούνται και την επιθυμητή διεύθυνση αποστολής 

Το κόστος της υπηρεσίας είναι £45.00, ενώ καταβάλλετε για μεταφορικά επιπλέον £5.50 εάν θέλετε το έγγραφο με την Apostille να σας επιστραφεί σε διεύθυνση του Ηνωμένου Βασιλείου ή £22.50 εάν θέλετε να αποσταλεί απευθείας στην Ελλάδα. 

Μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής στέλνετε το πρωτότυπο Letter of Confirmation στη διεύθυνση που θα σας δοθεί. Το επικυρωμένο πλέον με Apostille έγγραφο θα σας επιστραφεί σε περίπου δύο εβδομάδες.

ΕΠΙΣΗΜΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Το έγγραφο αυτό πρέπει να μεταφραστεί επίσημα από δικηγόρο ή μεταφραστή του Μητρώου Πιστοποιημένων Μεταφραστών. Μπορείτε να αιτηθείτε ηλεκτρονικά τη μετάφραση του εγγράφου σας στη σελίδα μας, να μας το προωθήσετε στο contact@innlaw.gr ή να μας το στείλετε ταχυδρομικώς στο δικηγορικό μας γραφείο. Να έχετε υπόψη ότι η ΔΟΥ ζητάει συνήθως το πρωτότυπο και συνεπώς είναι προτιμότερο η μετάφραση να γίνει σε αυτό και όχι σε ακριβές αντίγραφό του.

. . .

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΟ (2) – Αποδεικτικό Διαμονής

Το δεύτερο δικαιολογητικό που απαιτείται είναι κάποιο από το οποίο να προκύπτει ότι διαμένετε στο Ηνωμένο Βασίλειο από την ημερομηνία κατά την οποία αιτείστε τη μεταβολή της φορολογικής σας κατοικίας μέχρι σήμερα.

Σε αντίθεση με άλλες χώρες που εκδίδουν πιστοποιητικά εγγραφής στον Δήμο ή μεταβολών κατοικίας, το Ηνωμένο Βασίλειο δε χορηγεί κάτι αντίστοιχο. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να προσκομίσετε κάποιο από τα ακόλουθα έγγραφα:

Αποδεικτικά Διαμονής

Για την απόδειξη της διαμονής σας στο Ηνωμένο Βασίλειο γίνονται δεκτά τα παρακάτω δικαιολογητικά:

α) Μισθωτήριο Σπιτιού: Προσκομίζετε το μισθωτήριο, δηλαδή το συμβόλαιο με τον ιδιοκτήτη του σπιτιού ή τον νόμιμο εκπρόσωπό του, το οποίο πρέπει να φέρει υπογραφές είτε έντυπες είτε ψηφιακές.
Καθώς το μισθωτήριο θα αναφέρει μόνο την ημερομηνία έναρξης και λήξης της μίσθωσης – η ανανέωση της οποίας είναι συνήθως σιωπηρή – προκομίζετε επικουρικά και έναν πρόσφατο λογαριασμό κοινής ωφελείας ή την τελευταία βεβαίωση πληρωμή φόρων κατοικίας (Council Tax Bill) ώστε να αποδείξετε ότι εξακολουθείτε να διαμένετε στην εν λόγω κατοικία. 

β) Συμβόλαιο αγοράς ακινήτου: Αυτό ισχύει για την περίπτωση που διαμένετε σε ιδιόκτητη κατοικία. Προσκομίζετε το συμβόλαιο αγοράς και επιπλέον κάποιο λογαριασμό κοινής ωφελείας ή Council Tax Bill προκειμένου να αποδείξετε ότι διαμένετε εσείς στο ακίνητο και δεν το νοικιάζετε. 

ΕΠΙΣΗΜΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

To έγγραφο αυτό δε χρειάζεται Apostille, πρέπει όμως να μεταφραστεί επίσημα. Σημειώνεται ότι επικυρώνουμε το σύνολο του εγγράφου στην αγγλική γλώσσα, μεταφράζουμε όμως το συμβόλαιο μόνο αποσπασματικά, με βάση τα στοιχεία που απαιτούνται από τη ΔΟΥ. Μπορείτε να μας το προωθήσετε στο contact@innlaw.gr για μια δωρεάν εκτίμηση του κόστους.

. . .

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΟ (3) – Αποδεικτικό Εργασίας

Το τελευταίο δικαιολογητικό που θα χρειαστείτε είναι κάποιο που αποδεικνύει την απασχόλησή σας. Συγκεκριμένα, πρέπει να αποδείξετε ότι απασχολείστε σε θέση/θέσεις εργασίας για διάστημα τουλάχιστον 6 μήνων για κάθε ημερολογιακό έτος για το οποίο αιτείστε τη μεταβολή της φορολογικής σας κατοικίας. 

Αποδεικτικά Εργασίας

Για την απόδειξη της εργασίας σας μπορείτε να προσκομίσετε κάποιο από τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

α) Βεβαίωση εργοδότη που να αναφέρει το χρονικό διάστημα κατά το οποίο απασχοληθήκατε σε αυτόν, εάν εργαστήκατε ως πλήρους ή μερικής απασχόλησης, και τη θέση την οποία κατείχατε στην επιχείρηση. 

β) Σύμβαση εργασίας υπογεγραμμένη από εσάς και τον εργοδότη σας.

γ) Βεβαίωση έναρξης επαγγελματικής δραστηριότητας εάν απασχολείστε ως ελεύθερος/η επαγγελματίας

δ) Employment History
To Employment History είναι ένα πιστοποιητικό που εκδίδεται από το HMRC και αναφέρει αναλυτικά τον ασφαλιστικό/εργασιακό σας βίο κατά τα 5 τελευταία έτη. Το αιτείστε εδώ με παρόμοιο τρόπο με αυτόν του Πιστοποιητικού Φορολογικής Κατοικίας και σας αποστέλλεται ταχυδρομικώς. 
Θεωρούμε ότι το Employment History από το HMRC αποτελεί το μοναδικό πλήρες επίσημο δικαιολογητικό που αποδεικνύει τις θέσεις απασχόλησής σας καθώς αναφέρει εργοδότη, ημερομηνία έναρξης και λήξης της απασχόλησης, αποδοχές και φόρο που έχει παρακρατηθεί.
Τονίζουμε, ωστόσο, ότι αυτό αποτελεί δική μας εκτίμηση και ενώ έχει γίνει δεκτό σε πολλές αιτήσεις που έχουμε υποβάλει στο παρελθόν κάποιες ΔΟΥ επιμένουν ότι πρέπει να προσκομιστούν βεβαιώσεις εργοδότη/συμβάσεις εργασίας. 

👀 ΣΗΜΕΙΩΣΗ I:
Καθώς είναι πολύ πιθανό να έχετε αλλάξει διάφορους εργοδότες, θα χρειαστείτε περισσότερες βεβαιώσεις ή συμβάσεις. Δε χρειάζεται να τις προσκομίσετε όλες, αρκούν τόσες ώστε να αποδεικνύονται οι 6 μήνες απασχόλησης ανά ημερολογιακό έτος.
Παράδειγμα: Eάν κατά το 2023 απασχοληθήκατε σε 3 εργοδότες – 2 μήνες στον Α, 7 μήνες στον Β, 3 μήνες στον Γ – αρκεί να προσκομίσετε βεβαίωση ή σύμβαση μόνο με τον εργοδότη Β.

👀 ΣΗΜΕΙΩΣΗ II:
Από κάποιες ΔΟΥ ζητείται επιπλέον και βεβαίωση NINo (National Insurance Number), η οποία εκδίδεται επίσης από το HMRC και μπορείτε να αιτηθείτε την έκδοσή της εδώ.

ΕΠΙΣΗΜΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Tα παραπάνω έγγραφα δε χρειάζονται Apostille, πρέπει όμως να μεταφραστούν επίσημα. Οι βεβαιώσεις εργοδότη μεταφράζονται στο σύνολό τους ενώ οι συμβάσεις εργασίας αποσπασματικά.

. . .

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Η διαδικασία για τη μεταφορά της φορολογικής σας κατοικίας, χωρίζεται, όπως προαναφέραμε, σε δύο στάδια: 

ΠΡΩΤΟ ΣΤΑΔΙΟ

Υποβάλλουμε την αίτηση για τη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας, προσκομίζοντας συγκεκριμένα έντυπα (ΥΔ ορισμού φορολογικού εκπροσώπου στην Ελλάδα, ΥΔ αποδοχής του ορισμού από τον φορολογικό εκπρόσωπο, έντυπα Α110 και Δ210).

ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΤΑΔΙΟ

Προσκομίζουμε τα δικαιολογητικά που έχουμε περιγράψει παραπάνω, ήτοι: 

Letter of Confirmation για απόδειξη φορολογικής κατοικίας.
Μισθωτήριο Σπιτιού ή Συμβόλαιο αγοράς ακινήτου για απόδειξη διαμονής. Επικουρικά, λογαριασμό κοινής ωφελείας ή Council Tax Bill.
Βεβαίωση εργοδότη ή Σύμβαση εργασίας για απόδειξη εργασίας [Βεβαίωση έναρξης επαγγελματικής δραστηριότητας για ελεύθερους επαγγελματίες]. Με επιφύλαξη, Employment History.
Σε κάποιες ΔΟΥ, επιπλέον και βεβαίωση ΝΙΝο.
. . .

ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟ ΜΑΣ ΓΡΑΦΕΙΟ

Το δικηγορικό μας γραφείο αναλαμβάνει ολόκληρη την παραπάνω διαδικασία: υποβάλλουμε την αρχική αίτηση, σας καθοδηγούμε περαιτέρω στη συγκέντρωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών, μεταφράζουμε επίσημα κάθε έγγραφό σας, και τέλος υποβάλλουμε τα μεταφρασμένα και επικυρωμένα πλέον δικαιολογητικά σας στην εφορία. 

Όλα τα έγγραφά σας μπορείτε να μας τα προωθήσετε ηλεκτρονικά στο e-mail μας ή να μας τα στείλετε ταχυδρομικώς στο γραφείο μας, και επιπλέον μπορείτε να επισκεφθείτε το ηλεκτρονικό μας κατάστημα εδώ. Εάν έχετε περισσότερα έγγραφα για μετάφραση, επικοινωνήστε προηγουμένως μαζί μας για σχετική έκπτωση. 

Δήλωση περί πνευματικής ιδιοκτησίας

Το περιεχόμενο του «InnLaw», το οποίο αποτελείται ενδεικτικά από κείμενα, εικόνες, φωτογραφίες, έγγραφα, γραφικά, σχέδια, σήματα, και γενικά από όλα τα αρχεία του δικτυακού τόπου www.innlaw.gr συνιστά πρωτότυπο πνευματικό έργο του «InnLaw» και ως εκ τούτου προστατεύεται από το δίκαιο Πνευματικής Ιδιοκτησίας.

Απαγορεύεται απολύτως η χωρίς έγγραφη άδεια, αντιγραφή, αναδημοσίευση, μετάδοση, αναμετάδοση, αναπαραγωγή (εκτός από τις περιπτώσεις που επιτρέπεται από τα εργαλεία κοινής χρήσης που διαθέτουμε), φόρτωση, αναφόρτωση, διανομή, έκδοση, πώληση, εκμίσθωση, παρουσίαση στο κοινό, δημόσια εκτέλεση, μετάφραση, τροποποίηση ή διασκευή του περιεχομένου της ιστοσελίδας «InnLaw».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Είμαστε εδώ για να σε βοηθήσουμε

Επικοινώνησε μαζί μας τηλεφωνικώς, μέσω email ή με μήνυμα στο WhatsApp!

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΜΑΣ

Αριστοτέλους 2Α, Φλώρινα
Hofgasse 2, Innsbruck 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

I N N L A W ©

με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος 
made by fractalous with ♥
Shopping cart
Sign in

No account yet?

Start typing to see products you are looking for.
error: Το περιεχόμενο του «InnLaw» προστατεύεται από το Δίκαιο Πνευματικής Ιδιοκτησίας.
0 items Cart